Учители: Киното може да запълни дефицити в образователната ни система

5 ползи от въвеждането на седмото изкуство като предмет в училище

12 Юни 2019 г.
Учители: Киното може да запълни дефицити в образователната ни система

Даниел Симеонов с ученици

„Кино в училище“ е темата на един много интересен форум, който ще се проведе от 21 до 23 юни във Френския институт в София. Той е част от програмата на фестивала „Срещи на младото европейско кино“, чийто директор Ралица Асенова и съмишлениците ѝ от сдружение „Арте Урбана Колектив“ организират за шеста поредна година.  На него учители и директори ще обсъждат възможностите за въвеждане на киното като предмет в училище – цел, за която сдружението работи упорито, защото хората в него са убедени: седмото изкуство е  важно точно толкова, колкото обучението по математика и физика в съвременния свят. Помага им платформата CinEd – европейска мрежа с колекция от филми и обучителни материали.

CiNed се поддържа от 2015-та година, методиката ѝ е насочена и към обучаващи се, и към обучители. За 4 години над 5000 са учениците в България, които са гледали поне един европейски филм, а над 200 преподавателите, проявили интерес и тренирани  да прилагат киното в своите часове и извънкласни дейности.

Защо киното е важно и какви празноти в традиционната образователна система запълва?

Разказват Ралица Асенова и Даниел Симеонов, учител по английски в ОУ „Неофит Рилски“, село Дерманци:

Киното на голям екран е социално преживяване. Всички сме заобиколени от десетки екрани и в последните години смартфонът често е първото нещо, с което ставаме и последното, с което си лягаме вечер. Ако тази констатация важи за почти всички възрасти, тя важи с пълна сила при подрастващите, които буквално се „сливат“ с малкия екран – на телефона, на таблета, на компютъра, комуникират, получават информация и неспирен поток видео изображения.

От множество прожекции, които сме организирали до момента, научаваме от учениците, че това, което те гледат, са сериали, екшъни, американски блокбъстъри, дори порно при малко по-големите и в зависимост от социалната среда.

От друга страна, някои от тях, особено от малките населени места, никога не са влизали в киносалон, не са гледали филм на голям екран, в тъмна зала, заедно с други хора. И когато им пуснем  „Лудият Пиеро“ на Годар, те преживяват шок, сблъсък с нещо много различно от познатите им образи и сюжети. Научават заедно един нов език, който ни прави визуално грамотни, чувствителни, селективни към образите от другите екрани, които ни заобикалят. И този език на киното може да се учи, както се изучават английски, немски и френски.

В кинообучението го няма вертикалния, йерархичен модел на учителя - авторитет и всички останали. Тук всички сме равни - гледаме, разсъждаваме и анализираме една творба. Например, избират се откъси от 3 различни филма и се сравнява как различните режисьори снимат еднакви ситуации. Анализира се. Правят се колажи по сюжети от филм.

 „Аз работя с ученици с дефицити в класическата учебна система – разказва Даниел Симеонов. - Тяхната среща с културата са турските и индийските сериали и риалити форматите по телевизията. Филмите на ужасите са най-висшата форма на изкуство, които  тези деца познават.

Прожектирах им  „Първият учебен ден“ на Жак Розие. Филмът се прие с възторг, а след него проведохме дълга дискусия.  Насочвах ги само с въпроси – кои кадри ви направиха най-силно впечатление, защо в този момент камерата беше поставена или се движеше по този начин, какви са характеристиките на главния персонаж. И децата, които не познават таблицата за умножение, или не биха разпознали кой е лирическият герой в едно стихотворение, даваха абсолютно адекватни отговори.

Затова какъв е разказът във филма, защо нещата са изобразени по този начин, за да въздействат на зрителя. Дискутираха и важния момент от филма защо героят пуска змията накрая обратно в реката  - „Защото тя е негов приятел, а ние обичаме приятелите си и искаме те да са щастливи и свободни“.  

 В преподаването чрез кино я няма матрицата правилно-неправилно. Точно затова децата с най-големи дефицити са най-активни, защото няма как да сгрешат във впечатленията си.  „Много е важно да се освободим от оценяването – да не репродуцираме в никакъв случай модела „Аз ще ви дам определена задача и после ще ви кажа кой най-добре се е справил“ по време на заниманията с кино.

Илюстрация: Guliver / iStock

Киното работи с въображението. То им предлага възможност да предугаждат какво ще се случи, след като гледат определени кадри, прогнозират какво става след финала. Правят алтернативен плакат. Пишат писмо до режисьора или до главния герой...

Киното сближава етноси и култури.

"Затова е важно да поставим киното и въобще изкуството като цяло на по-предно място в нашата образователна система, да е подкрепено от държавата, защото имаме индикации, че това е важно за нашето време, че е работещо" заключават Ралица Асенова и Даниел Симеонов и канят всички желаещи на безплатните прожекции и дискусии, които предстоят в рамките на фестивала.

Образование

Кинофестивалът „(не)Възможното образование“ продължава с игри за мир

Образование

Гледаме кинохит с Катрин Деньов като детска съдийка

Образование

Киното влиза в учебни програми

Образование

Създават училище за кино в София

Още от Образование

Мечока на Хулио Кортасар – сред шедьоврите на „Лист”

Дете, което мечтае за космоса и учи. Снимка: Shutterstock

 

В 5 стъпки: да насърчим детето да учи без досада

Момиченце гледа часовника. Снимка: Shutterstock

Как да научите дете в предучилищна възраст да познава часовника

Щастливо семейство. Снимка: Shutterstock

Уроците за живота, които не преподават в училище

Ученик пише в тетрадка. Снимка: Shutterstock

15 признака издават дислексията на малкия ученик

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Доверието се гради дълго време, а се руши само за миг.
Снимка: Shutterstock

 

В състезанието могат да участват смесени отбори с деца от 3. до  5. клас от едно училище.

Снимка: Книговище

Румър Уилис

Снимка: Getty

Меган Трейнър

Снимка: Getty

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Жена държи с ръце отпуснатия си корем. Снимка: Shutterstock

 

Здраве

Да стегнем корема след раждането

Силна воля и правилна програма за възстановяване стъпка по стъпка

Меган Маркъл целува принц Хари. Снимка: Instagram

Заедно

Меган Маркъл сподели много лична снимка с принц Хари

В кратко видео тя показа как с децата правят празнична торта

Джейсън Момоа и Андрия Арноха. Снимка: Getty

Заедно

Джейсън Момоа и Майли Сайръс с новите си партньори за първи път на червения килим

Излязоха под прожекторите на концерта посветен на 50-годишнината на шоуто "Saturday Night Live"

Разтворена книга, ароматни свещи и стръкчета лавандула. Снимка: Shutterstock

 

 

Баща и син си играят. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Уроците, които детето учи само с татко

Въпреки че прекарва повечето време с мама, характерът на момчето се формира при контакт с бащата

Млади родители се карат. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

За какво най-често се карат мама и татко

Как да балансират на ръба на скандала в конфликтни ситуации

Катрин Зита-Джоунс и Карис. Снимка. Getty

Заедно

Катрин Зита-Джоунс се похвали с музикалния талант на дъщеря си

И двете деца на актрисата и съпругът й Майкъл Дъглас имат артистични изяви
Образование

Мечока на Хулио Кортасар – сред шедьоврите на „Лист”

Аржентинският писател пише историята за децата на свой приятел-художник

Разтворена книга, ароматни свещи и стръкчета лавандула. Снимка: Shutterstock

Тръшкането е нормален етап от растежа на детето.
Снимка: Shutterstock

 

Да поговорим

Как да реагирате успешно на детските капризи

Кои са причините за тръшкането, в коя възраст се проявяват и какви видове истерии може да очаквате

Момиченце прегръща кукла. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Уроците, които куклите „преподават“

Какво учи момиченцето, докато играе и какви кукли да изберем според възрастта